EN
NO
Gramo Logo
Medlemskap
Bedrift
Om Gramo
Kontakt oss
Aktuelt
Infosenter
Logg inn
Bli medlem
Medlemskap
Bli medlem
ISRC
Utbetaling
Utbetalingskalkuator
Hjelp for medlemskap
Bedrift
Gramo for bedrifter
Priskalkulator
Hjelp for bedrifter
Om Gramo
Om Gramo
Statistikken
Årsmøte
Års- og åpenhetsrapport
Arv
Klage
En lounge med sittegrupper på the Thief

publisert
19.4.23

The Thief

The Thief i Oslo er ett av hotellene som betaler til Gramo for å fremføre innspilt musikk for gjestene sine, og vi lar oss inspirere av deres bevissthet og tanker rundt musikkbruk. Hotelldirektør Robert Holan gir oss her et lite innblikk i hvordan musikk og kunst kan være et viktig virkemiddel for å skape ønsket stemning.


-The Thief er kjent som et kunsthotell - og dermed er kunst og kultur særdeles viktig for oss. Musikk er kunst og noe som vi bruker aktivt for å sette den riktige stemningen på huset.

Vi har fått designet egne spillelister og har ulik musikk i de ulike områdene. Dette blir justert etter tidspunkt på dagen og antall gjester på huset. Vi vet hvor avgjørende "ambience" er for våre gjester og hvor viktig lydnivå og riktig type musikk er for å få en god totalopplevelse. Vi bruker musikk aktivt som et virkemiddel for trivsel og for å skape stemning, og vi utvikler kontinuerlig våre spillelister og tilpasser disse til ulike sesonger.

Vi har en del konsepter hvor musikk er sentralt og som er med på å underbygge vårt fokus på kunst og kultur.

THIEF MUSIC

Thief Music gjennomføres jevnlig utover året og er intimkonserter med etablerte artister. Thief Music Unplugged er vårt konsept for nye, usignerte artister som får en scene å formidle sitt verk på.

I tillegg har vi introdusert Thief Noir som er et nytt konsept hvor vi blander inn poesi, teater og musikk i en spennende og mystisk forpakning.

Vi jobber med musikk på denne måten for å skape en totalopplevelse for våre boende gjester, for å tiltrekke oss gjester utenfra og ikke minst for å holde oss relevante og attraktive. Vi vet at musikk er ett av de aller viktigste elementene for å skape stemning.

Andre aktueltsaker

Administrerende direktør i TONO, Karl Vestli (til venstre) og daglig leder i Gramo, Kim Skarning Andersen.
25.6.25

TONO og Gramo samordner rettighetshåndtering for bakgrunnsmusikk

Over 16 000 norske virksomheter får en enklere hverdag når TONO og Gramo samordner sine tjenester innen bakgrunnsmusikk. Alle bedrifter og organisasjoner som bruker innspilt musikk på offentlig sted vil fra 1. september få alle tjenester samlet på ett sted, og felles faktura fra begge organisasjoner fra 1. januar 2026.

Les mer
Administrerende direktør i TONO, Karl Vestli (til venstre) og daglig leder i Gramo, Kim Skarning Andersen.
25.6.25

TONO og Gramo samordner rettighetshåndtering for bakgrunnsmusikk

Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere

Les mer
Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.

Les mer
28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Musikk i bedriften?

Bruker du musikk som er hørbar for dine kunder og gjester?

Se hva du må gjøre

Noe du lurer på?

Prøv gjerne vårt infosenter og se om du finner svar der.

Gå til infosenter