
Stor variasjon i andelen norsk musikk på radio
Andelen norsk musikk på de enkelte radiokanalene varierer fra 50, 9 prosent på NRK P1 til 5,6 prosent på Radio Norge.
Foto av Vidar Nordli-Mathisen / Unsplash
Dette kommer frem iden årlige statistikken for radiospilling, som publiseres av Gramo. Norsk musikk defineres der som “musikk utgitt av et norsk plateselskap eller med en norsk mastereier”.
Høyest andel i NRK
Det er de mange distriktskanalene til NRK som samlet sett har den høyeste norskandelen med 52, 7 prosent. NRK P1 og NRK P3 ligger også like over 50 prosent, mens NRK P2 ligger litt under med 47,4.
Artister som Julie Bergan, Chris Holsten, Dagny og Kygo har vært hyppig spilt, og både NRK P13 og NRK Super har norskspråklige låter som sine mest spilte i året som gikk, med henholdsvis “Maria” av Michelle Ullestad og “Robot Reidar” av Heidi Solheim.
Lavere norskandel hos de kommersielle kanalene
Også i P4 var en norskspråklig låt den mest spilte i 2022. Der ligger “Den Fineste Chevy´n av Halva Priset og Maria Mena på toppen av listen. Ellers er andelen norsk musikk betydelig lavere hos P4 enn hos statskringkasteren, med 27, 4 prosent.
Bedre enn før, men fortsatt lavest
Lavest norskandel finner man på Radio Norge. Norskandelen på 5,6 prosent er likevel en økning fra 2021 og 2022, hvor 3,4 prosent av musikken som ble spilt var norsk. Det er artister som Dagny, A-HA og Chris Holsten som har klart å finne sin plass blant de mest spilte låtene på Radio Norge.
- Andelen norsk musikk har holdt seg ganske stabil overtid, dersom vi ser på total spilletid, med en andel på mellom 40 og 45 prosent.Tidligere var det et krav om at radiostasjonene måtte spille minst 35 prosent norsk musikk, men etter innføringen av DAB bortfalt det som et vilkår. Vi ser allikevel at NRK opprettholder og øker sin selvpålagte norsk-andel, sier Kim Skarning Andersen, daglig leder i Gramo.
Norsk, amerikansk og britisk
Samlet, og på tvers av alle radiokanaler, viser Gramo-statistikken en norskandel på 40 prosent. Ikke overraskende, er det musikk fra USA og Storbritannia som følger etter, med henholdsvis 30,8 og 17,1prosent. Musikk fra våre nordiske naboland utgjorde totalt 5,75 prosent av den musikken som ble spilt på radio i 2022.
Andre aktueltsaker

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere
Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere
Les mer
Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere
Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.
Les mer
Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Dette lyttet vi til i 2024
Gramo lanserer årets radiostatistikk: Hvilke låter dominerte på radio i 2024? Hvilke artister og låter fikk mest spilletid? Og hvor mye norsk musikk spilles egentlig? Nå er årets radiostatistikk fra Gramo her.
Les mer