EN
NO
Gramo Logo
Medlemskap
Bedrift
Om Gramo
Kontakt oss
Aktuelt
Infosenter
Logg inn
Bli medlem
Medlemskap
Bli medlem
ISRC
Utbetaling
Utbetalingskalkuator
Hjelp for medlemskap
Bedrift
Gramo for bedrifter
Priskalkulator
Hjelp for bedrifter
Om Gramo
Om Gramo
Statistikken
Årsmøte
Års- og åpenhetsrapport
Arv
Klage

Foto: Vidar Nordli-Mathisen / Unsplash

publisert
13.5.24

På NRK dominerer norsk musikk

Over halvparten av musikken som ble spilt på NRK-radiokanalene i 2023 var norsk. På de kommersielle radiokanalene er det internasjonal musikk som dominerer.

På NRKs radiokanaler er over 50 prosent av musikken som blir spilt norsk. Tallet for den kommersielle radiokanalen Radio Norge er 5,4 prosent, en nedgang fra året før. Det kommer frem i Gramos ferske statistikk for 2023.

Se den fullstendige listen over norskandel på radio her:

  1. NRK P1 - 51,9 prosent
  1. NRK P2 – 50,3 prosent
  1. NRK P3 – 54 prosent
  1. NRK Distrikt – 54,3 prosent
  1. P4 – 25,4 prosent
  1. Radio Norge – 5,4 prosent

På P4 er det «Unstoppable» med Sia, Floden med Emma Steinbakken i «Hver gang vi møtes» og «Flowers» Miley Cyrus som er de tre mest spilte låtene. På Radio Norge er det «I want to dance with somebody» med Whitney Houston, «The River» med Bruce Springsteen og «The Sun Always Shines on TV» med A-ha som ligger på topp tre. På NRKs P1 er det «Alyosha» med Susanne Sundfør som ligger på førsteplass over mest spilte låt. «Tilbake» med Jesper Jenset og Julia Lov ligger på andreplass, mens «Alt du vil ha» med Isah og Maria Mena i «Hver Gang Vi Møtes» ligger på tredjeplass.

På P3 er det «Can´t Tame Her» med Zara Larsson, «Flowers» med Miley Cyrus og «Escapism» med Raye og 070 Shake som ligger på topp tre. På NRK P13 er det «Hjernen er alene» med De Lillos, «Summer Moved On» med A-ha og «I´ll come back and love you forever» som tar de tre første plasseringene.

Om statistikken

Statistikken er basert på rapporter for 2023 registrert i Gramo fram til april 2024, og omfatter all radiospilling av utgitte innspillinger i kanalene til NRK, P4 og Bauer Media. Musikk brukt i lokalradioer, butikker, kaféer, treningssentre og liknende er ikke med i denne statistikken, men er med i fordelingen av Gramo-penger til rettighetshaverne

Du kan se og lase ned statistikken her

Andre aktueltsaker

Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere

Les mer
Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.

Les mer
28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

8.5.25

Dette lyttet vi til i 2024

Gramo lanserer årets radiostatistikk: Hvilke låter dominerte på radio i 2024? Hvilke artister og låter fikk mest spilletid? Og hvor mye norsk musikk spilles egentlig? Nå er årets radiostatistikk fra Gramo her.

Les mer
8.5.25

Dette lyttet vi til i 2024

Gramo for bedrifter

Bruker du musikk som er hørbar for dine kunder og gjester?

Se hva du må gjøre

Noe du lurer på?

Prøv gjerne vårt infosenter og se om du finner svar der.

Gå til infosenter