EN
NO
Gramo Logo
Medlemskap
Bedrift
Om Gramo
Kontakt oss
Aktuelt
Infosenter
Logg inn
Bli medlem
Medlemskap
Bli medlem
ISRC
Utbetaling
Utbetalingskalkuator
Hjelp for medlemskap
Bedrift
Gramo for bedrifter
Priskalkulator
Hjelp for bedrifter
Om Gramo
Om Gramo
Statistikken
Årsmøte
Års- og åpenhetsrapport
Arv
Klage

publisert
28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.

Omfattende undersøkelse om musikkilder

Som en del av vårt arbeid med kontinuerlig forbedring av vederlagsfordelingen, gjennomførte Gramo, sammen med TONO, i fjor høst en omfattende undersøkelse av hvilke musikkilder som faktisk er i bruk hos våre bedriftskunder.

Hovedfunnene i undersøkelsen viser blant annet:

  • 60% bruker strømmetjenester som hovedkilde for innspilt musikk
  • Spotify er den desidert mest brukte strømmetjenesten
  • Store kjeder innen retail, servering, hotell og trening bruker ofte profesjonelle musikkleverandører, som Liveqube og Soundtrack
  • 35% oppgir radio som primærkilde til innspilt musikk
  • P4, NRK P1 og Radio Norge er de radiokanalene som blir mest brukt

Bedre datagrunnlag gir mer korrekt fordeling

Basert på undersøkelsen, har Gramo inngått avtaler med musikkleverandørene Liveqube og Soundtrack Your Brand, som gir oss tilgang til flere datakilder og et større og mer detaljert datagrunnlag. Vi får også spilletidsdata fra strømmetjenester som Spotify, YouTube, Apple Music, Tidal, Deezer og fra samtlige norske radiokanaler.

De omfattende datasettene gjør det mulig for oss å koble repertoar, spilletider, inntekter og rettighetsinformasjon på en mer nøyaktig måte, som igjen betyr at våre rettighetshavere får en mer korrekt og transparent fordeling av vederlag fra Gramo.

– Det er oppløftende å se at musikk fra mindre kjente artister som vi benytter blir riktig fordelt. Nå må vi stå sammen for å sikre at kun lisensierte strømmetjenester brukes i offentlige rom – for rettferdig fordeling uten KI-generert musikk, sier Sigbjørn Grimsæth daglig leder i Liveqube.

Full kontroll med automatisk innholds-gjenkjenning

Norske radiostasjoner har i mange år sendt detaljerte spilletidsrapporter til Gramo, som vi bruker som grunnlag i fordelingen av innkrevd vederlag. I fjor investerte Gramo i tillegg i systemer for automatisk innholdsgjenkjenning («ACR»), som monitorer all bruk av innspilt musikk i radio og TV – både i Norge og i utlandet. Systemet bruker avansert lydteknologi for identifisering av musikk – i sanntid – og gir oss et betydelig bedre datagrunnlag, for både innkreving og fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.

103,6 millioner kroner utbetalt i mars

Den 18. mars utbetalte vi 103,6 millioner kroner til produsenter og utøvere, basert på 209 589 unike innspillinger og behandling av 210 1515 timer musikk. Utbetalingen er for bruk av innspilt musikk i riksdekkende radio og på offentlig sted.

– Med den nye fordelingsmodellen tar vi et viktig skritt mot mer presis fordeling av vederlag. Når vi vet mer om hvilken musikk som faktisk spilles hos våre bedriftskunder, kan vi også sørge for at pengene havner hos riktige rettighetshavere, sier Kim S. Andersen, daglig leder i Gramo

Andre aktueltsaker

Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere

Les mer
Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

8.5.25

Dette lyttet vi til i 2024

Gramo lanserer årets radiostatistikk: Hvilke låter dominerte på radio i 2024? Hvilke artister og låter fikk mest spilletid? Og hvor mye norsk musikk spilles egentlig? Nå er årets radiostatistikk fra Gramo her.

Les mer
8.5.25

Dette lyttet vi til i 2024

Coverbilde til Eyes Closed av Ed Sheeran
28.6.24

De 100 mest spilte låtene på lokalradio i 2023

Ed Sheeran med "Eyes Closed" var den mest spilte låta på lokalradio i 2023. Den har blitt spilt hele 504 timer og 32 minutter. Det var Miley Cyrus med "Flowers" som toppet på riksdekkende radio, mens Aden Foyer og låta "The Ballet Girl" var blant topp tre på både på riksdekkende og lokalradio.

Les mer
Coverbilde til Eyes Closed av Ed Sheeran
28.6.24

De 100 mest spilte låtene på lokalradio i 2023

Gramo for bedrifter

Bruker du musikk som er hørbar for dine kunder og gjester?

Se hva du må gjøre

Noe du lurer på?

Prøv gjerne vårt infosenter og se om du finner svar der.

Gå til infosenter