EN
NO
Gramo Logo
Medlemskap
Bedrift
Om Gramo
Kontakt oss
Aktuelt
Infosenter
Logg inn
Bli medlem
Medlemskap
Bli medlem
ISRC
Utbetaling
Utbetalingskalkuator
Hjelp for medlemskap
Bedrift
Gramo for bedrifter
Priskalkulator
Hjelp for bedrifter
Om Gramo
Om Gramo
Statistikken
Årsmøte
Års- og åpenhetsrapport
Arv
Klage
Bilde av panel og talerstolen fra Gramos årsmøte

publisert
12.6.23

Gramos årsmøte

På mandag 5. juni ble Gramos årsmøte avholdt på Popsenteret i Oslo. Møtet ble gjennomført med en hybridløsning, hvor påmeldte medlemmer enten kunne være fysisk til stede eller delta digitalt. Vår leverandør, Playroom, sørget for at årsmøtet ble tilrettelagt og gjennomført på en god måte.

Møtet ble åpnet av Gramos styreleder, Cathrine Nagell som også introduserte Gramos nye daglige leder, Kim Skarning Andersen, som startet 1. mars. Andersen presenterte også nøkkeltallene i årsregnskapet for 2022, som viser et nytt år med rekordresultat i Gramo. Hovedpunktene fra årsrapporten ble også gjennomgått, inkludert åpenhetsrapport i tråd med Lov om kollektiv forvaltning mv. Her finner du åpenhetsrapport og årsrapport

I tillegg til godkjenning av årsregnskap, åpenhetsrapport og styrets årsberetning vedtok også årsmøtet generelle prinsipper for fordeling av vederlag til rettighetshaverne, investerings- og risikohåndteringsstrategi og fordeling av ufordelbare midler (kollektive midler) for henholdsvis utøver- og produsentsektor. I utøversektoren var det sendt inn egne forslag fra henholdsvis Creo og GramArt, som ble presentert og stemt over. Forslaget fra GramArt fikk flertall fra de stemmeberettigede i utøversektoren.

Valgkomitéens forslag til nytt styre i Gramo ble også presentert og ble deretter enstemmig valgt av årsmøtet:

Uavhengigstyreleder:
Cathrine Nagell med vara Nils Petter Hansson

Utøvernes rettighetshavergruppe:
Hans Ole Rian med vara Ingvild Andrea Tellmann (CREO)
Daniel Nordgaard med vara Ivar S. Peersen (Gramart)
Marius Øvrebø-Engemoen med vara Anne Lise Frøkedal (Gramart)

Produsentenes rettighetshavergruppe:
Marte Thorsby med vara Lena Midtveit (IFPI)
Eddie Nygren med vara Ivar Noer (IFPI)
Anne Mette Hårdnes med vara Erlend Gjerde (FONO)

Årsmøtet var også enstemmig i valg av valgkomité og statsautorisert revisor.

Medlemmer har også anledning til å sende inn forslag til saker til behandling på årsmøtet. I år kom det inn ett forslag, som var relatert til tilknytningsvern etter Brexit. Etter at forslaget ble presentert og drøftet, ble saken oversendt til styret i Gramo uten realitetsbehandling.

Vi takker alle medlemmene som stilte opp på årsmøtet!

Protokoll fra årsmøtet 2023 (pdf)

Andre aktueltsaker

Administrerende direktør i TONO, Karl Vestli (til venstre) og daglig leder i Gramo, Kim Skarning Andersen.
25.6.25

TONO og Gramo samordner rettighetshåndtering for bakgrunnsmusikk

Over 16 000 norske virksomheter får en enklere hverdag når TONO og Gramo samordner sine tjenester innen bakgrunnsmusikk. Alle bedrifter og organisasjoner som bruker innspilt musikk på offentlig sted vil fra 1. september få alle tjenester samlet på ett sted, og felles faktura fra begge organisasjoner fra 1. januar 2026.

Les mer
Administrerende direktør i TONO, Karl Vestli (til venstre) og daglig leder i Gramo, Kim Skarning Andersen.
25.6.25

TONO og Gramo samordner rettighetshåndtering for bakgrunnsmusikk

Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere

Les mer
Forsiden av Gramos årsrapport 2024 med en artist til venstre og en mikrofon i studio til høyre.
28.5.25

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.

Les mer
28.5.25

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Musikk i bedriften?

Bruker du musikk som er hørbar for dine kunder og gjester?

Se hva du må gjøre

Noe du lurer på?

Prøv gjerne vårt infosenter og se om du finner svar der.

Gå til infosenter