.png)
Gramo på Bylarm
Kunstig intelligens og likestilling i musikkbransjen er blant temaene Gramo vil løfte frem under årets konferanse
By:larm holdes i år mellom 14. og 16. september i Oslo. Musikk-konferansen er Skandinavias største og en av hovedstadens viktigste musikkfestivaler. Som tidligere år består programmet både av foredrag, seminarer og panelsamtaler på dagtid, og konserter om kvelden. Om lag 1000 bransjefolk er forventet å delta, foruten et stort antall band, artister og publikummere.
Gramo vil i år presentere tre sesjoner under årets program: “AI will change everything”, “Slutt på pekeleken – hvordan fikse kjønnslikestilling i musikkbransjen?” og “Your rights, new income”.
Kunstig intelligens og musikkindustrien
I “AI will change everything” drøfter forsker Daniel Johansson og advokat Silje Strandengen hvordan kunstig intelligens vil påvirke musikkbransjen. Allerede ser man at inntektene fra musikk ender opp hos de store tek-selskapene heller enn hos artistene. Johannsson og Strandengen vil problematisere dette og forsøke å svare på de nødvendige spørsmålene om effektene kunstig intelligens har på musikkindustrien. Foredraget presenteres av Gramo i samarbeid med GramArt.

Tar likestillingen på alvor
“Fremdeles er det menn som dominerer musikkbransjen. Hvorfor er det slik?” Spørsmålet ble aktualisert under årets Spellemann, da kun mannlige artister var nominert i kategorien “årets låt”. Under Bylarm inviterer Gramo, i samarbeid med Balansekunst og Akks til panelsamtale om temaet. Paneldeltakere er: Samsaya Sampda Sharma; låtskriver, artist og nestleder i NOPA, Lena Midtveit;MD i Sony, Emily-Madelen Harbakk aka Gucci Caliente; produsent og låtskriver og George Ofori, musikkjournalist, DJ, foredragsholder.
Moderator for samtalen er programleder, DJ og musikkanmelder Christine Dancke.

Sikrer artistenes opphavsrett
Gramos rolle er å sørge for at artister, musikere og plateselskap får betalt når deres innspilte musikk brukes på radio eller i det offentlige rom. Men hva med bilder og konsertopptak som filmes av fansen og postes på sosiale medier? Under sesjonen “Your rights, new income” forklarer Mark Isherwood fra DDEX hvordan denne teknologien gjør det er mulig å identifisere innhold fra ulike plattformer og sikre at skapere og rettighetshavere får betalt. Sesjonen presenteres av Gramo, Tono og NEMAA.

Andre aktueltsaker

Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere
Gramo har lagt bak seg et innholdsrikt år med teknologisk fornyelse, styrket forvaltning og økte utbetalinger til rettighetshaverne. Årsrapporten for 2024 viser at Gramos arbeid bidrar til en mer rettferdig og effektiv verdikjede for innspilt musikk – til nytte for både utøvere, produsenter og musikkbrukere
Les mer
Gramo 2024: Teknologisk løft og rekordutbetalinger til rettighetshavere

Mer korrekt fordeling til rettighetshavere
Gramo har etablert en ny og mer presis måte å fordele vederlag fra bruk av innspilt musikk på offentlig sted (butikker, kaféer, restauranter, treningssentre o.l.). Den nye fordelingsmodellen reflekterer i større grad den musikken som faktisk brukes hos våre mer enn 16 000 bedriftskunder, og gir dermed også en mer korrekt fordeling av vederlag til våre rettighetshavere.
Les mer
Mer korrekt fordeling til rettighetshavere

Dette lyttet vi til i 2024
Gramo lanserer årets radiostatistikk: Hvilke låter dominerte på radio i 2024? Hvilke artister og låter fikk mest spilletid? Og hvor mye norsk musikk spilles egentlig? Nå er årets radiostatistikk fra Gramo her.
Les mer