BRUK AV MUSIKK KAN ØKE SALGET

Riktig bruk av musikk for din virksomhet kan bidra til at kundene handler mer, og tilbringer mer tid i dine lokaler. For godt til å være sant? Tro om igjen – Forskning utført av HUI Research i samarbeid med Soundtrack Your Brand står bak en av de mest omfattende studier om effekten av bruk av musikk kommersielt.

Merkevaretilpasset musikk

En merkevare defineres som summen av assosiasjonene knyttet til merket. Det er med andre ord målgruppens oppfatning av merket som definerer hva merkevaren er. Men hvordan henger dette sammen med musikk?

Musikk kan ha betydelig effekt på vår hjerne og vår væremåte. Musikk i hovedsak aktiverer områder i hjernen assosiert med følelser, motivasjon, og belønning. 

"Bedrifter som spiller musikk knyttet opp til egen merkevare øker salget med ni prosent i forhold til virksomheter som spiller tilfeldig valgte sanger" 
  • Musikk som er knyttet opp til merkevarens personlighet, spiller en sentral rolle for hvordan kundene oppfatter din merkevare.  
  • Å spille musikk bestående av en miks av kjente og mindre kjente låter som har en tilknytning til ditt merkevare, ser ut til å være en optimal tilnærming for å øke salget i følge studien.
  • Å spille musikk som har en god tilknytning til din merkevare, bidrar til å utløse et bredt spekter av positive følelser blant kundene.
  • Hvis du lykkes med å skape en unik merkevarespesifikk «sound», bidrar du til å bygge sterkere og lengre relasjoner til kundene.

Verdien av å bruke musikk i din virksomhet kan deles i to:

  1. Du er med på å skape et rikt musikkliv gjennom å betale for den musikken du bruker; Gramo sikrer at pengene blir betalt ut til artisten

  2. Du kan øke din omsetning gjennom bevisst bruk av tilpasset musikk til din merkevare og bedrift

Vil du lese mer om studien? – gå til HUI Researchs nettsider

 

Spiller du musikk for dine kunder eller gjester? – les mer her

 

Kilde: HUI Background Music Study, The Impact of music in restaurants 2017